Aldrig har vikinger været så populære!
– i TV, på udstillinger og i amerikanske fertilitetsklinikker
Vikingerne har i den grad skrevet sig ind i verdenshistorien – og de sidste 10-12 år er populariteten vokset.
I beretningen på general- forsamlingen i april 2024 indledte bestyrelsen beretningen således:
»Det er bestemt ikke tilfældigt at vi bader – og at vi er vikinger!«
Vikinger er fortsat godt stof; eksempelvis sendte DR TV-serien »Togtet« med en sejlbåd over Atlanten i vikingernes kølvand. Og Nationalmuseet fulgte TV-serien op med to foredrag, ligesom DR’s Symfoniorkester gav koncerten »Viking«. Og vikinger er stadig vigtige!
Engelske kvinder vilde med vikinger
Nationalmuseet skrev således i en introduktion til foredragene:
»Vikingernes verden er forsvundet. Alligevel kan vi ikke rigtig slippe dem. Måske er der særlig brug for dem i krisetider, når vi søger genoprejsning og et nyt eventyr at kravle ind i?«.
Museumsinspektør Peter Pentz, der forsker i vikingetiden, siger til DR:
»Faktisk var vikingerne nok nogle af de mest soignerede personer i deres tid. Vi har en skriftlig kilde, hvor en engelsk mand brokker sig over, at kvinderne syntes, at vikingerne var lige interessante nok. De gik da også i bad hver uge – hvilket var meget dengang – og redte deres skæg. Vi har også fundet utroligt mange kamme, neglerensere og øreskeer til at grave ørevoks ud af ørerne fra dengang.«
Så når vi bader er det altså en 1.000 år gammel tradition for renlighed! Både fysisk og mentalt. Det kan også tilføjes, at vikingerne var eminente svømmere.
Vikingesæd i høj kurs
Bestyrelsen sluttede beretningen i april 2017 med at konstatere, at tv-stationer verden over står i kø for at lave serier om vikinger, EU har bevilget millioner til et fireårigt projekt »Follow the Vikings«, og Museum Vestsjælland, Trelleborg og Nationalmuseet er med i et internationalt samarbejde til 30 millioner kroner om formidling og markedsføring af vikinger.
Berlingske skrev i en overskrift i december 2015: »Vikingerne er vores kulturelle arvesølv« om brandingværdien, og DR Podcast og Radiodrama tog fat i vikingetiden.
Og beretningen sluttede:
»Professor Kurt Villads Jensen fra Stockholms Universitet tog også brandingværdien op i et interview i Politiken:
– Vikingerne kan sælge alt! sagde han og nævnte, at amerikanske fertilitetsklinikker har reklameret for vikingesæd.
Det må være en ny eksportvare! Der bliver – som SÆDvanligt – trængsel i Vinterpaladset på Rungsted Havn …«.
Erling Madsen, januar 2025